معاونت بهداشت درمان و توانبخشي جمعیت هلال احمر استان فارس
صفحه اصلي    اخبار    مركز جامع درمان و توانبخشي    جمعيت هلال احمر استان فارس    داروخانه    تماس با ما   
  دسترسي سريع  
تعرفه واكسن و پزشكي
پذيرش فيزيوتراپي
ليست داروهاي موجود داروخانه
پذيرش ارتوپدي فني
  روابط عمومي  
تماس با ما
فرم انتقاد و پيشنهاد
سئوالات متداول درماني
  دانستنيها  
حافظه جمعی مورچه‌ها برای به خاطر سپاری بوی دشمن!
ایجاد نیرویی تازه در خود و تقویت شوق به زندگی
چـی را با چـی بـخوریـم ؟!
ده راز شگفت انگیز سیب زمینی
آیا می خواهید فرزندتان نابغه باشد؟
رتبه های اول ایران در جهان
نحوه بنزين زدن
خصوصیات یک کفش مناسب چیست
کفش طبی
آدم‌های موفـق با دیـگران 30 فـرق دارند
آرشیو
  تماس با مسئولين  
تماس با مسئو لين
  لينكهاي مهم  
دانشگاه علوم پزشكي استان فارس
جمعيت هلال احمر استان فارس
دانشگاه شيراز
مديريت حج وزيارت استان فارس
    تاریخ انتشار: 1390/12/08 08:15:47   شرح خبر  
خصوصیات یک کفش مناسب چیست
خصوصیات یک کفش مناسب چیست

 

هنگام امتحان كردن كفش مطلوب خود برای خریداری، حتما كمی با آن راه بروید. كفشی كه در هنگام نشستن در پای شما راحت است ممكن است در هنگام راه رفتن بر پاهای شما فشار وارد كند و دیگر چندان راحت نباشد.یك كفش خوب كفشی است كه از شكل و الگوی طبیعی پا تبعیت كند و ضمن اینكه یك پوشش كلی در اطراف پا فراهم می كند باید درجات قابل قبولی از انعطاف پذیری را داشته باشد كه با روند طبیعی راه رفتن اختلال ایجاد نكند. پا در طی راه رفتن به طور مداوم در برابر ضربات و آسیب های ناشی از تقابل و برخورد با زمین قرار می گیرد. یك كفش خوب باید پاشنه های نرم و ضربه گیر داشته باشد تا پا در طی این ضربات به آرامی و نرمی در تقابل با زمین قرار بگیرد و آسیب نبیند. كفش هایی كه كفه سفت و محكم دارند از این نظر به پا كمك نكرده و حتی باعث درد و آسیب بیشتر پا می شوند.

اندازه كفش از مهم ترین ویژگی های كفش است. پا باید به راحتی در درون كفش قرار بگیرد. اگر فضای داخلی كفش كوچك باشد باعث آسیب بخش های مختلف پا (مثل قوزك ها، كناره ها و یا سطح رویی پا) خواهد شد. هرگز به امید این نباشید كه كفش جا باز می كند. از همان ابتدا كفش باید برای پا اندازه باشد چون حتی مدت كوتاهی استفاده از یك كفش تنگ نیز می تواند باعث آسیب پاها شود و در بلند مدت فرد را مبتلا به بیماری هایی مثل میخچه، آرتروز و دیگر اختلالات مفصلی پاها كند.

همچنین در جلوی كفش باید فضای كافی برای انگشتان و پنچه پا وجود داشته باشد. با توجه به حساس بودن و استخوانی بودن انگشتان باید قسمت جلویی كفش به اندازه كافی نرم باشد تا تماس این قسمت با انگشتان و پنجه باعث آزار آنها نشود. در مورد خانم ها بسیار شایع است كه از كفش های پنجه باریك استفاده شود. این كفش ها با فشردن انگشتان به یكدیگر در بلندمدت باعث انحراف انگشتان و یا بروز میخچه می شوند. همان طور كه گفته شد قسمت جلویی كفش هم باید متناسب با اندازه پنجه باشد. كفش هایی كه پنجه باریك دارند اصولا كفش های مناسبی برای استفاده طولانی مدت نیستند. بلند بودن بیش از حد پاشنه كفش نیز آسیب رسان است. به ویژه خانم ها تمایل دارند كه از كفش هایی استفاده كنند كه پاشنه بلندی دارند. این كفش ها با به هم ریختن نظم طبیعی توزیع وزن بدن بر روی پاها و نیز با بر هم زدن وضعیت قرارگیری مفاصل پاها و كوتاه كردن تاندون آشیل در پشت پا باعث وارد آوردن فشار بیش از حد بر روی سطح پشتی پا و نیز به هم زدن تعادل فرد می شوند. هر باری كه فرد در پی استفاده از این كفش ها دچار لغزش و بی تعادلی شود آسیب قابل توجهی به مفاصل و رباط های پا وارد می آورد كه در بلند مدت می تواند باعث درد مزمن پاها شود. احتمال بروز پیچ خوردگی و دیگر آسیب های پاها در افرادی كه از كفش های پاشنه بلند استفاده می كنند به كرات بیشتر از كفش های عادی است  . به طور كلی نباید پاشنه كفش حداكثر بیش از ۵ سانتی متر باشد. همیشه باید حدود یك سانتی متر از انتهای آخرین انگشت خالی باشد تا انگشت را بتوان در كفش كمی حركت داد. اگر كفش شما بزرگ باشد كه امكان حركت پا در آن كاملا راحت باشد و به عبارت دیگر كفش در پا لق بزند هم مناسب نیست. این وضعیت باعث می شود كه احتمال آسیب و حركت های نامناسب در پا پیش از حد باشد. سعی كنید حتی المقدور صبح ها برای خرید كفش اقدام نكنید. به طور طبیعی در طول روز پاها به علت ایستادن های طولانی مدت كمی ورم می كنند. به عبارت دیگر در طول روز به علت اثر جاذبه خون در بخش های تحتانی بدن و به ویژه پاها تجمع حاصل می كند و همین امر باعث ورم كردن پاها می شود. این اتفاق باعث می شود كه در بعد از ظهرها و انتهای روز پاها كمی بزر گ تر باشند. حالا اگر شما صبح اقدام به خرید كفشی كرده باشید كه كاملا اندازه پای شماست ممكن است در انتهای روز برای پاهای شما كمی تنگ و آزار دهنده باشند. پس سعی كنید همیشه در انتهای روز برای خرید كفش اقدام كنید تا دچار چنین مشكلاتی نشوید.

نكته دیگر این است كه در موقع امتحان كردن كفش برای خرید حتما جوراب به پا داشته باشید. در غیر این صورت كفشی كه ممكن است بدون جوراب برای پای شما به اندازه و مناسب بوده است بعد از پوشیدن جوراب تنگ و نامناسب باشد. به نظر اكثر مردم، هر دو پا از نظر اندازه باهم برابر هستند. اما واقعیت چیز دیگری است. در بسیاری از افراد یكی از پاها از پای دیگر بزرگ تر است. توجه به این نكته در هنگام تهیه كفش بسیار بااهمیت است. چرا كه به شما گوشزد می كند حتما هر دو لنگه كفش را امتحان كنید و در غیر این صورت اگر مجبورید تنها یك لنگه كفش را امتحان كنید حتما این لنگه مربوط به پای بزرگ تر شما باشد. نكته مهم دیگر این است که هیچ وقت مسئولیت خرید كفش را به فرد دیگری واگذار نكنید. علاوه بر مسائل مربوط به علایق و سلیقه های شخصی شما در مورد انتخاب شكل، فرم و رنگ كفش، حتما باید خود شما در هنگام خرید كفش حضور داشته باشید و حتما كفش ها را امتحان كنید.

 

 

 

 

 

0
ارسال نظر  
پست الکترونیک:
نام:
متن:
 
 
کلیه حقوق این سایت محفوظ است